Firmowe wizytówki to przedmiot z niezwykle bogatą historią. Od dawna stanowi on podstawę komunikacji w świecie biznesu. Przez lata jednak kultura wymieniania się kontaktami, jak również sama forma wizytówek, nieustannie ewoluowały. Jak wygląda to dziś i czy w dobie Internetu ma jeszcze jakikolwiek sens?
Wizytówka firmowa - przedmiot z historią
Zwyczaj wymieniania się wizytówkami narodził się w Chinach około XV wieku. Zapoczątkowali go chińscy urzędnicy, którzy musieli legitymować się specjalnymi kartonikami, na których umieszczone były imię, nazwisko oraz nazwa zajmowanego przez nich stanowiska.
W Europie z kolei potrzeba wymiany podstawowych informacji na swój temat narodziła się wraz z początkiem podróży zamorskich. Częste zmiany miejsca pobytu oraz poznawanie nowych ludzi zrodziło konieczność dzielenia się danymi. Rozwój handlu oraz pierwsze interakcje z ludźmi, reprezentującymi inne kultury, to swego rodzaju pierwowzór relacji biznesowych, które dziś są nam doskonale znane.
Pierwotnie wizytówki były produktem prestiżowym, zarezerwowanym wyłącznie dla wysoko postawionych i wpływowych osób. W wiekach XVII i XVIII używały ich przede wszystkim środowiska arystokratyczne. Wynalezienie i rozwój druku przypieczętował los kartoników wizytowych. Od tego czasu prześcigano się w wymyślaniu nietuzinkowych form, aby przyciągnąć wzrok i zainteresować innych naszą ofertą.
Aby przyciągnąć uwagę odbiorców, stosowano różne techniki wykończenia, a także różne rozwiązania graficzne i wizualne. Dzięki temu wizytówka wyprzedzała o krok naszą prezentację. Jeśli wyglądała ciekawie, dobre pierwsze wrażenie mieliśmy zapewnione. Dziś, choć nadal stanowią one ważny element naszych biznesowych relacji, są powoli modyfikowane przez dokonania nowych technologii.
Wizytówki firmowe - czy to jeszcze ma sens?
Mówi się, że jeśli nie ma nas w sieci, to nie ma nas w ogóle. I choć brzmi to dość przerażająco, coraz częściej możemy zaobserwować przenoszenie wielu aspektów życia właśnie do Internetu. Dotyczy to w równym stopniu działalności zawodowej, co prywatnej.
Reklama, promocja oraz kontakt z klientami i kontrahentami coraz silniej skupiają się w przestrzeni internetowej. Dzięki niej skraca się bowiem dystans, a wzrasta ilość możliwości. Poszerzają się horyzonty, pole manewru, pojawiają się nowi współpracownicy i wiele innych nowych aspektów działalności przedsiębiorstwa. W ten sposób rodzi się również pytanie, czy tradycyjne wizytówki mają jeszcze realne zastosowanie we współczesnym świecie?
Firmowa wizytówka - jakie funkcje pełni?
W świecie biznesu obecność wizytówek jest faktem i mimo postępujących zmian technologicznych, wciąż pełni ona istotne funkcje w relacjach z klientami i kontrahentami. Należą do nich przede wszystkim następujące zadania:
- reklamowe - prezentują firmę potencjalnym klientom (mogą zawierać zakres usług, ofertę);
- prezentacyjne - stanowią sygnał, który mówi, czym zajmuje się firma;
- informacyjne - zawierają podstawowe dane na temat przedsiębiorstwa (potrzebne na przykład do wystawienia faktury);
- marketingowe - zachęcają do zainteresowania się ofertą firmy (tu liczy się oryginalność!);
- networkingowe - stanowią swego rodzaju zaproszenie do kontaktu i rozpoczęcia współpracy.
Warto mieć świadomość, że forma współczesnej wizytówki zależna będzie w dużej mierze od profilu oraz strategii marketingowej naszej firmy. Jej kształt musimy także każdorazowo dopasować do okoliczności, w których będziemy ją wręczać oraz do odbiorców, dla których ma być przeznaczona.
Czy wizytówki firmowe mają jakieś wady?
Idea wizytówek firmowych wydaje się klarowna i niezmienna od lat. Z ich pomocą promujemy markę, rozbudowujemy sieć kontaktów, a także prezentujemy się, “ku pamięci” potencjalnych kontrahentów lub klientów. Mowa więc o samych zaletach, które mogą przynieść jedynie korzyści naszej firmie. Aby jednak pożądane cele zostały spełnione, musimy nadać wizytówkom odpowiedni kształt i formę. Tylko w ten sposób spełnią one swoje zadanie.
Projektując wizytówkę własnej firmy, musimy sobie odpowiedzieć na kilka zasadniczych pytań, które pomogą stworzyć produkt, odpowiadający naszym potrzebom.
Nowoczesne formy komunikacji, czyli co powinna zawierać wizytówka firmowa
Świat biegnie do przodu i niektóre formuły, choć ustanowione dawno temu i uświęcone przez tradycję, muszą ulec pewnym zmianom, zgodnym z duchem czasu. Rzecz dotyczy również wizytówek, które należy każdorazowo dopasować do okoliczności.
Przed przystąpieniem do realizacji należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Najważniejszą sprawą jest ustalenie, jakie wartości oraz idee pragniemy przekazać za sprawą własnych wizytówek. Ustalenie, kim jesteśmy jako firma i co chcemy powiedzieć potencjalnym klientom i kontrahentom jest bardzo istotne. Kluczowe jest również zachowanie spójności wizualnej.
Nasze wizytówki powinny być przede wszystkim przejrzyste i czytelne. Powinny przyciągać uwagę, ale nie mogą być przeładowane informacjami. W dobie Internetu większość danych jesteśmy w stanie sprawdzić na bieżąco, dlatego nie ma potrzeby, aby na kartoniku znalazło się ich za dużo.
Niektóre firmy stosują dwa rodzaje wizytówek. Jeden z nich wykorzystuje się do celów typowo marketingowych, a drugi jako źródło informacji. Warto jednak zastanowić się, czy takie rozwiązanie na pewno pasuje do strategii oraz formatu naszej firmy. Należy uświadomić sobie, że wizytówka stanowi miniaturową prezentację naszej marki.