Moc gadżetów promocyjnych została udowodniona dawno temu. Wciąż jednak nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że mogą one nie tylko wpływać na decyzje zakupowe klientów, ale również budować świadomość marki. Budowanie świadomości marki może przynieść firmie ogromne korzyści. Warto jednak pamiętać, że jest to proces ciągły, w którym liczy się stała i aktywna obecność na rynku, na wielu płaszczyznach. Aby więc misja się udała, należy opracować strategię, która będzie odzwierciedlać idee i wartości reprezentowane przez przedsiębiorstwo. Co więcej, musi być ona spójna, aby stanowić harmonijną całość z resztą działań firmy.
Czym jest świadomość marki i dlaczego warto zainwestować w budowanie świadomości marki?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo złożona. Budowanie świadomości marki to w dużej mierze zespół działań, które wpływają najsilniej na podświadomość klientów. W ich efekcie konsumenci podejmują decyzje i dokonują wyborów związanych z zakupami towarów i usług.
Pozytywna świadomość marki to bardzo ważne narzędzie, które pozwala przedsiębiorcom wpływać na wybory konsumentów oraz kontrahentów, współpracujących z firmą. Na czym jednak polega owa świadomość?
Sprawia ona, że ludzie kojarzą daną markę pozytywnie, często się z nią utożsamiając. Wyznawane przez firmę wartości i idee są im bliskie, dzięki czemu są oni skłonni wybrać ją spośród innych, mających podobną ofertą, ale mniej atrakcyjnych wizerunkowo. Jakiego rodzaju działania wpływają na świadomość marki?
Budowanie świadomości marki to szereg działań, które bezwzględnie muszą stanowić spójną całość. Dotyczą wielu płaszczyzn funkcjonowania firmy, nie tylko tych związanych z bezpośrednią działalnością, ale również z obecnością w szeroko pojętych social mediach. To również stworzenie serii gadżetów reklamowych, które będą odpowiadać za identyfikację wizualną marki.
Identyfikacja wizualna jako kluczowy element budowania świadomości marki
Zanim przystąpimy do tworzenia strategii, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki obraz naszej firmy chcemy uzyskać. Jakie idee i wartości nam przyświecają w codziennym funkcjonowaniu? Co jest dla nas ważne?
W oparciu o te dane powinniśmy stworzyć spójną linię działań, które posłużą promowaniu i budowaniu pozytywnych skojarzeń z naszą marką. Dotyczy to w równym stopniu indywidualnie dla nas zaprojektowanych gadżetów reklamowych, które stanowią bardzo ważny element działań marketingowych.
Gadżety oddziałujące na świadomość odbiorców to takie, które będą symbolem przedsiębiorstwa. Będą niosły przesłanie na temat jego wartości i głównych założeń. Spójna identyfikacja wizualna zakłada, że odbiorcy będą utożsamiać się z daną marką. Jak również dobrze ją kojarzyć, a w efekcie tego korzystać z jej produktów lub usług.
W jaki sposób skutecznie budować świadomość marki?
Marka to w dzisiejszych czasach wartość sama w sobie. Każdego roku na cele promocyjne firmy na całym świecie wydają ogromne sumy właśnie po to, aby stworzyć spójną i przemyślaną strategię marketingową. Prawdziwą wartość koncernów i światowych przedsiębiorstw mierzy się na podstawie tego, ile warta jest tworzona przez nich marka, a nie jedynie przez pryzmat dochodów i przychodów.
Materiały promocyjne jako niezbędny składnik strategii marketingowej muszą wpisywać się w spójną linię działań. Aby były one skuteczne w budowaniu świadomości marki, muszą spełniać określone kryteria:
- przydatności - obdarowany musi korzystać z wręczonych gadżetów, a nie schować je na dnie szafy;
- istotności dla naszej marki - muszą odzwierciedlać wyznawane przez naszą firmę idee i wartości;
- reprezentacyjności - muszą być starannie wykonane, z wysokiej jakości materiałów, aby przedstawiać markę w jak najlepszym świetle;
- przemyślenia - muszą wpisywać się w spójną strategię marketingową;
- niesienia ładunku emocjonalnego - pozytywne skojarzenia rodzą się tam, gdzie są emocje;
- niesienia treści - powinny wiązać się w jakiś sposób z działalnością firmy i reprezentowanymi przez nią ideami.
Przystępując do tworzenia linii gadżetów reklamowych, należy uświadomić sobie, że będą one reprezentowały naszą firmę i jej działania. Muszą się w pełni dopasowywać do naszej charakterystyki oraz wykonywanej pracy. Jednym z elementów planowania ich, jest ocena realnej przydatności akcesoriów dla naszych klientów i kontrahentów. Dobrze również, abyśmy sami z nich korzystali, ponieważ w ten sposób budujemy większą wiarygodność.
Jakie firmowe akcesoria pomogą zbudować Twoją markę?
Wybór odpowiednich gadżetów stanowi spore wyzwanie. Nie wystarczą bowiem stylowe akcesoria, dobrze zaprojektowane i wykonane. Muszą one wpisywać się w spójną koncepcję wizualną, stanowiącą istotny element świadomości marki.
Nie sposób także stworzyć uniwersalnej listy, która będzie pasować do każdego przedsiębiorstwa. Każda firma powinna sama odpowiedzieć na pytanie, co chce osiągnąć poprzez swoje gadżety reklamowe i jaki przekaz na temat swojej marki pragnie wypromować.
Najczęściej stosowaną linią produktów są akcesoria biurowe, które od zawsze cieszą się ogromną popularnością. Mają także potencjał, który pozwala na dopasowanie poszczególnych rozwiązań do profilu marki. Jeśli więc jesteśmy firmą, której leży na sercu dobro planety, możemy zdecydować się na gadżety ekologiczne, wykonane na przykład z materiałów z odzysku.
Z kolei chcąc przedstawić się na rynku jako marka premium, dobrym rozwiązaniem będzie wręczanie naszym kontrahentom, na przykład stylowych długopisów, piór wiecznych albo eleganckiej porcelany z naszym logo.
Nowoczesnymi, przydatnymi gadżetami będą wszelkiego rodzaju akcesoria technologiczne, takie jak powerbanki, pendrive’y albo ładowarki samochodowe do smartfonów. Są one nie tylko funkcjonalne, ale również mogą doskonale odzwierciedlać wizerunek naszej marki.
Tworząc własną linię gadżetów, warto również ustalić, jaka jest nasza grupa docelowa. Jednym słowem: do kogo mierzymy i kierujemy swój przekaz. Inne bowiem będą gadżety reklamujące producenta ubrań dla nastolatków, a jeszcze inne dla branży kosmetycznej czy informatycznej. W zależności od indywidualnych ustaleń możemy stworzyć spójną linię gadżetów reklamowych, budujących świadomość marki.