Gadżety firmowe z logiem w obecnych czasach straciły nieco na swojej popularności z uwagi na pojawienie nowych kierunków marketingowych takich jak np. content marketing, inbound i outbound marketing. Jak również rozwój e-commerce i social media. Ponadto ostatnio przeprowadzone badania, wg danych internetowych, wykazały, że ok. 60 % polskich firm nie ma znajomości w zakresie potrzeb swoich ewentualnych klientów. W związku z tym konieczne jest zapoznanie się przez nie z wiedzą z zakresu psychologii i socjologii na temat teorii wywierania wpływu na ludzi. Jakie potrzeby zaspokajają gadżety firmowe?
Należy zaznaczyć, że znani naukowcy światowi i przeprowadzone przez nich badania potwierdziły, iż wręczanie gadżetów firmowych, reklamujących daną firmę wynika wprost z wyżej cytowanej teorii. Uznali oni takie upominki za mające duży wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych przez potencjalnych klientów, ponieważ stanowią one pomysłową i efektywną taktykę przekonywania i nakłaniania do ustępstw.
Biorąc pod uwagę czynniki tj. psychologiczny i socjologiczny według powyższej teorii można określić kilka głównych reguł tkwiących głęboko w psychice ludzkiej, według których funkcjonujemy w społeczeństwach. Należą do nich następujące reguły: zasada wzajemności, reguła konsekwencji społeczny dowód słuszności, reguły: lubienia, autorytetu i niedostępności. Dlatego też gadżety firmowe to bardzo ważne narzędzia wywierania wielokierunkowego wpływu na klienta w różnych sytuacjach. Warto zatem, aby nie zostały one zagubione wśród innych działań marketingowych danej firmy.
Jakie potrzeby zaspokajają gadżety firmowe?
Z aspektów psychologicznego i socjologicznego potrzeb człowieka w zakresie posiadania gadżetów danej firmy wynikają już tylko praktyczne skutki. Obdarowując bowiem klienta takim upominkiem mamy na uwadze fakt, że dzięki niemu może on zakupić dany wyrób właśnie u nas, a nie gdzie indziej. Intuicja nam mówi, że to jest dobre posunięcie, które przyniesie wymierne korzyści dla firmy zgodnie ze stwierdzeniem, że potrzeby zaspokajają gadżety firmowe. Musimy sobie zatem odpowiedzieć na pytanie, jakie są to potrzeby, które tak głęboko tkwią w psychice człowieka? Poniżej przedstawimy kilka z nich.
Potrzeba operatywności
Specjaliści z wielu firm z dnia na dzień spełniają swoją potrzebę zwiększania operatywności szczególnie w zakresie wykonywanej pracy. Widoczny jest niesamowity pośpiech w ich działaniu. Oczywiście ta potrzeba dotyczy także załatwianych codziennie spraw osobistych, a także zwykłych czynności np. robienia kawy, czy herbaty, zakupów, aktywności fizycznej, spędzania wolnego czasu itp. Właśnie z potrzeby zwiększenia operatywności wręczane są klientom gadżety firmowe, reklamowe, które w sposób oczywisty optymalizują budowanie pozytywnych relacji z klientami. Z klientem, który otrzyma taki upominek łatwiej jest nawiązać rozmowę, czy umówić się na spotkanie lub telefon w sprawie oferty firmowej.
Chęć wyróżnienia
Klient, któremu wręczono gadżet firmowy czuje się zazwyczaj specjalnie wyróżniony, szczególnie wówczas, gdy są obecne przy tym inne osoby. To właśnie pomaga w tworzeniu silnego wizerunku osobistego, a także firmy. Według wszelkich danych chęć wyróżnienia klienta przenosi się na jego decyzje zakupowe, co jest korzystne dla firmy i jej pracowników.
Odczuwanie pragnienia szczęścia
Takie odczucie na pewno nam towarzyszy, gdy otrzymamy ładny gadżet reklamowy, szczególnie nieplanowany, a zarazem praktyczny. Traktujemy często go jak prezent i cieszymy się. Wyrażamy w ten sposób swoje pragnienie akceptacji danego otoczenia.
Potrzeba wpływu
Potrzeba wpływu na różne decyzje innych osób jest cechą charakterystyczną wielu ludzi. Tacy właśnie klienci, którym wręczymy gadżety firmowe, szczególnie przez nich oczekiwane, będą je nosić ze sobą i prezentować innym. W ten sposób reklamują daną firmę, a nawet mogą ją rekomendować innym. A wszystko to z potrzeby wpływu.
Chęć pokonywania trudności
Taką chęć przejawiamy w całym życiu poprzez rozwiązywanie różnych, małych i dużych trudności oraz przezwyciężanie przeszkód. Dotyczy to nawet drobnych gadżetów reklamowych np. parasoli, torby, czy długopisów z nadrukiem. Będą one dla nas pewnego rodzaju pocieszeniem i polepszą nastrój. Często bowiem tak jest, żeby sobie poprawić humor, wydajemy pieniądze na ulubione przez nas marki.
Chęć doznawania doświadczenia
Uwielbiamy doświadczać różnych nowych doznań i wrażeń. Ponadto czasami uporczywie je poszukujemy chcąc je zdobyć. Dlatego też prezent reklamowy traktujemy często jako los wygrany na loterii. Traktujemy go zazwyczaj jako miłe i niespodziewane doświadczenie. Ponadto decydujemy się często na kolejny zakup produktów i usług właśnie z danej firmy.
Społeczna potrzeba kontaktu z innymi
Każdy z nas ma taką potrzebę, zarówno klient, jak i sprzedawca. Poszukujemy zatem kontaktów, gdyż pozwalają nam one na uzyskanie informacji w celu podejmowania różnych decyzji. Klienci często podejmują nawet dialog ze sprzedawcami licząc na osiągnięcie korzyści i rozwiązanie jakichś problemów. Właśnie w tym przypadku gadżety firmowe są efektywnym narzędziem do zaistnienia dobrego kontaktu.
Właściciele firm muszą cały czas pracować na dobry wizerunek firmy, ponieważ nigdy nie ma pewności, że sukces będzie trwał wiecznie. Oprócz oferowania klientom wybornej jakości produkty, czy usługi powinniśmy co jakiś czas o sobie przypomnieć wręczając miły gadżet firmowy. Ogólnie mówiąc akcesoria reklamowe pozwalają na nienachalną reklamę, a jednocześnie przypominają o istnieniu danej firmy. Wśród akcesoriów najlepsze są te, które są charakterystyczne dla działalności danej firmy. Mogą to być sprawdzone już gadżety np. długopisy czy breloki, ale też zamówione kosmetyki lub wyroby z logo danej firmy.
Reasumując mamy nadzieję, że gadżety firmowe wrócą wkrótce na swoje dawne, poczesne miejsce. Będą one w ten sposób równie skutecznym narzędziem reklamowym bardzo ułatwiającym kontakt z klientem, ale również bardzo miłym upominkiem dla klienta. GrupaKARTA Sp. z o.o. jest przykładem firmy, która cały czas oferuje swoje usługi w zakresie wykonania przeróżnych prezentów reklamowych, w tym gadżetów firmowych z logo.