Promowanie własnej marki niezmiennie zaczyna się od stworzenia ciekawego logo. Aby przyciągnąć uwagę odbiorców, musi być ono wyjątkowe i oryginalne. Jednak dobry projekt to nie wszystko. Kolejnym etapem jest zaplanowanie linii gadżetów reklamowych. Do ich produkcji graficy często wymagają logo w krzywych. Co to jest jest i do czego służy projektantom?

Czemu format logotypu ma znaczenie?

Dla laika, czyli dla osoby, która na co dzień z grafiką komputerową ma niewiele wspólnego, logo to po prostu logo. Dziwnie brzmiące określenia - bitmapa czy logo w krzywych - nic jej nie mówią. A tymczasem są to dwa zupełnie różne formaty, na których także pracuje się w odmienny sposób.

Warto dodać, że duże znaczenie ma fakt, że komputer, czyli podstawowe narzędzie pracy grafików, bardzo dobrze rozróżnia poszczególne formaty. Jednak tylko z niektórymi jest w stanie coś zrobić. Aby więc wykonać projekt oraz nadruk na firmowych gadżetach reklamowych, kluczowe jest udostępnienie specjalistom wymaganych przez nich plików.

Jaka jest różnica między grafiką wektorową a bitmapą?

Graficy rozróżniają dwa typy formatów, w których może występować logo. Należą do nich: grafika wektorowa (logo w krzywych) oraz bitmapa. Czym się charakteryzują poszczególne rodzaje i dlaczego ma to takie duże znaczenie?

Logo w krzywych (grafika wektorowa)

Dla osób niezwiązanych z tematem, określenie to brzmi dość groźnie. Tymczasem grafika wektorowa, inaczej określana również jako skład, to rodzaj bazy, na której zwykle pracują graficy. Upraszczając nieco, jest to materiał źródłowy stworzony przez autora logo. Można z niego wyodrębnić każdy element (poszczególne litery nazwy, tło, kolory, itd.). W tym przypadku każdy szczegół traktowany jest oddzielnie. Oznacza to, że można je dowolnie modyfikować - zmniejszać czy zwiększać - bez uszczerbku na jakości projektu. Co więcej, logo w krzywych nie ma tła, komputer widzi je jako próżnię.

Grafik, pracując nad projektem gadżetów reklamowych, może każdy szczegół potraktować jako osobny szablon i zmieniać go według potrzeb. To bardzo duże ułatwienie, ponieważ w przypadku bitmapy sprawa wygląda już zupełnie inaczej.

Bitmapa

To jeden element odczytywany przez komputer jako zbiór pikseli. Zarówno tło, jak i logo traktowane są jako jedna, niemodyfikowalna całość. Innymi słowy, jest to rodzaj skanu lub zdjęcia, z którym grafik nie może nic zrobić. Pomniejszanie lub powiększanie bitmapy doprowadzi jedynie do rozciągania pikseli. W efekcie tego logo straci na jakości. Przy powiększaniu bitmapy może dojść także do tego, że piksele (czyli maleńkie kwadraciki) zaczną być widoczne gołym okiem. Całość będzie więc po prostu nieestetyczna.

Co prawda grafik potrafi przerobić bitmapę na skład, jest to jednak praco bardzo żmudna i czasochłonna. Efekt z kolei będzie mniej zadowalający niż przy grafice wektorowej. Jest to także rozwiązanie dużo droższe. Do samej usługi projektu gadżetów reklamowych, należy jeszcze wówczas doliczyć pracę specjalisty. Musi on bowiem każdy element wyodrębnić i zmienić, aby możliwe było wyrysowanie edytowalnego logo. Warto także wiedzieć, że z pliku wektorowego można zrobić bitmapę, ale nigdy odwrotnie.

logo w krzywych

Skąd mam wziąć logo w krzywych?

Nawet jeśli określenie logo w krzywych niewiele nam mówi, zawsze możemy zwrócić się do autora naszego logo. Jako jego twórca na pewno może nam udostępnić odpowiedni plik. Najczęściej jednak otrzymujemy cały pakiet edytowalnych formatów wraz z gotowym projektem logo. Warto je przechowywać, ponieważ mogą okazać się pomocne właśnie wtedy, gdy planujemy wykonać swoje firmowe gadżety.

Jakie materiały należy przygotować dla agencji reklamowej?

Aby firma zajmująca się produkcją gadżetów reklamowych, mogła rzetelnie wykonać swoją pracę, musimy dostarczyć jej odpowiednie materiały. Nie wystarczy przesłać logo w pliku, z którym graficy niewiele będą mogli zrobić.

Dobrze jest wiedzieć, które rozszerzenia plików są pożądane przez grafików, a które mogą być przez nich odrzucone.

W przypadku grafik wektorowych rozszerzenie mówi o tym, w jakim programie utworzono logo. Końcówki takie jak: .cdr, .ai, .eps oraz .svg dotyczą grafik wektorowych i składu, które graficy mogą wygodnie modyfikować. Stanowią one podstawę, aby zaprojektować i wykonać nadruk na Twoich gadżetach promocyjnych. Dzięki nim dobierzesz odpowiednią kolorystykę, rozmiar, a nawet powierzchnię nadruku. Co więcej, maszyny CNC, niezbędne w procesie produkcji gadżetów reklamowych, radzą sobie jedynie z plikami wektorowymi.

Rozszerzenia takie jak .bmp, .html, .doc, .cmx, .gif, .tif, .xls oznaczają pliki bitmapy. Choć konwersja jest możliwa, wielu grafików nie chce podejmować się tego zadania. Co więcej, do standardowej usługi musielibyśmy doliczyć zupełnie niepotrzebne koszty wyrysowania logo na nowo.

Warto przy tym pamiętać, że rozszerzenie .pdf może oznaczać zarówno pierwszą, jak i drugą opcję. Jeśli dysponujemy jedynie plikiem .pdf najlepiej przesłać go do grafika, który oceni, czy jest to grafika wektorowa czy bitmapa.

Logo w krzywych gwarantuje najwyższą jakość Twoich gadżetów reklamowych!

Dostarczenie projektantom logo Twojej marki w formie grafiki wektorowej to podstawa. Bez odpowiedniego formatu, nawet największy specjalista nie będzie w stanie za wiele zdziałać. Tylko logo w krzywych gwarantuje, że Twoje gadżety reklamowe będą estetyczne i spełnią swoją funkcję.